Ciekawe

Niedobór MAGNEZU – 10 oznak, które świadczą o tym, że brakuje Ci magnezu

Magnez pełni kluczową rolę w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie. Jego niedobór może mieć poważne konsekwencje. Na wyraźne braki tego pierwiastka narażone są osoby regularnie przyjmujące tabletki antykoncepcyjne, środki przeczyszczające i moczopędne, a także leki uspokajające. Niedobór magnezu pojawia się również przy niezdrowej diecie. Oto 10 oznak, jakie mogą wskazywać na braki magnezu w naszym organizmie:

Po pierwsze: wyraźne pogorszenie się kondycji włosów – utrata blasku, łamliwość, a nawet ich wzmożone wypadanie.

Po drugie: znaczące pogorszenie się kondycji paznokci – niewielkiej wielkości, białe plamki na paznokciach, zmiana barwy płytki paznokcia, łamliwość.

Po trzecie: kołatanie serca z towarzyszącym im bólem zamostkowym – pojawiające się w najmniej spodziewanych momentach napady szybkiego bicia serca, a także uciążliwe (kłujące) bóle w klatce piersiowej.

Po czwarte: powracający niepokój – również pojawiające się „znikąd” stany lękowe oraz napady niepokoju.

Po piąte: próchnica – pojawienie się próchnicy i innych dolegliwości związanych z zębami, mimo wzmożonej higieny.

Po szóste: nudności – niekoniecznie poranne, pojawiające się zarówno po zjedzeniu posiłku jak i w czasie dnia np. spowodowane intensywną wonią jedzenia.

Po siódme: nagłe skurcze mięśni – jeden z powszechniejszych objawów braku magnezu, często sprowadzany do tzn. „tików mięśniowych”, drganie mięśni bądź bolesne skurcze.

Po ósme: chroniczne zmęczenie – zmęczenie pojawiające się zaraz po obudzeniu, mimo wielogodzinnego snu, ciągła senność, chęć przespania jeszcze kilku godzin.

Po dziewiąte: problemy z koncentracją – nierzadko utożsamiane z potrzebą snu (patrz: punkt ósmy), trudności z zebraniem myśli.

Po dziesiąte: uciążliwe bóle głowy – bóle oraz zawroty głowy towarzyszące nam od momentu wstania aż do wieczora.

Zapotrzebowanie osoby dorosłej na magnez wynosi od 290 do 360 mg na dobę, w zależności od jej płci, wieku czy zdrowia. Najwięcej cennego dla naszego organizmu pierwiastka znajdziemy… w wodzie mineralnej (50 mg/litr). Nic nie stoi na przeszkodzie, aby przy intensywnym trybie życia bądź niezdrowej diecie, sięgnąć po dodatkowe suplementy i mieszanki witaminowe. Warto zwrócić uwagę, by dany produkt oprócz magnezu zawierał również witaminę B6. Ta zwiększa wchłanianie opisywanego makroelementu nawet o 40 proc. Magnez dostępy jest w wielu formach. Do najbezpieczniejszych należą: węglan magnezu, chelat magnezu, cytrynian magnezu, chlorek magnezu, taurynian magnezu, a także jabłczan magnezu. Lekarze odradzają natomiast nieco mniej skuteczne, wywołujące skutki uboczne rozwiązania: siarczan magnezu, tlenek magnezu, asparaginian magnezu oraz glutaminian magnezu.